Frågor & Svar

Nedan har vi samlat svaren på de absolut vanligaste frågorna vi får.

Vad kostar det att begära ett kostnadsförslag från UrBrev?

Att begära ett kostnadsförslag och få ett UrBrev är kostnadsfritt och helt utan förbindelser.

Vad kostar en reparation?

Det är svårt att säga vad en reparation kostar utan att först göra en felsökning på uret eller ha någon information om klockan.
Därför erbjuder vi just ett gratis kostnadsförslag och kostnadsfritt UrBrev.

Vad ingår i en service

Följande arbete ingår i en komplett service hos oss på UrBrev:

  • Öppning av boett, urtagning av ställaxel med krona för att friställa urverket med tavla och visare.
  • Demontering av verk till dess beståndsdelar, rengöring, oljning och montering av verk. Justering av klockans gång och kontroll av verkets funktioner.
  • Rengöring av boett och eventuellt metallarmband.
  • Kontroll av krona, tryckknappar, packningar, byte av batteri för kvarts kaliber. Polering av plexiglas.
  • Trycktest och kontroll av urets vattenskydd för ur som har ett vattenskydd på 100m eller mer.
  • Kvalitets och gångreservskontroll.
  • Vi har samanställt en tydlig process över servicens olika steg. Du kan läsa mer genom att klicka på knappen nedan.

    Vågar man skicka en klocka med Post?

    Ja. Det tycker vi.
    För att göra det ännu säkrare för dig, försäkrar vi ditt ur, upp till 50 000 kr.

    Kan man bedriva en verkstad på internet?

    Ja. Många köper idag sina klockor på internet och ofta mycket billigare än i en vanlig butik.
    Vi erbjuder samma service som en traditionell urverkstad fast till ett lägre pris. Dessutom har vi öppet dygnet runt på hemsidan.

    Vad händer om jag inte skickar in någon klocka?

    Att begära ett kostnadsförslag från UrBrev är kostnadsfritt och utan förbindelser. Väljer du att godkänna kostnadsförslaget och sedan, av någon anledning, väljer att inte skicka klockan till oss så är det inga problem.
    Det förfrankerade och försäkrade returemballaget är giltigt i 4 veckor. Därefter kommer du att behöva begära ett kostnadsförslag på nytt, men tänk på att reparationspriserna ständigt förändras på grund av tillgång och valutakurser. Vi garanterar priset i 7 dagar.

    Vad händer när jag skickar in mitt ur?

    När du skickat in ditt ur till oss registreras det först och främst i vårt system, så att vi vet vems uret är. Sedan gör våra kunniga urmakare en felsökning för att fastställa vad felet är. Stämmer allt överens med informationen du lämnat till oss när du begärde ett gratis kostnadsförslag så sätter vi igång med reparationen direkt. Är det något som saknas kommer vi att kontakta dig med ytterligare information.

    Kan man tacka nej?

    Att begära ett kostnadsförslag är helt gratis och utan förbindelser. Du har alltid möjlighet att avslå kostnadsförslaget. Om du skickar in ditt ur till oss med felaktig information vilket leder till att vi inte kan hålla det priset vi tidigare lämnat kan du få ditt ur skickat i retur utan åtgärd om du så önskar. Du får alltid ett nytt kostnadsförslag i sådana fall. I detta fall bekostar du returfrakten och administrationen.

    Hur lång tid tar det?

    Det tar olika lång tid för att åtgärda olika ur och olika fel.
    För tillfället har vi en leveranstid om ca 4-7 veckor för service, för mindre ingrepp och reparationer kan leveranstiden vara aningen kortare. En service kan ta olika lång tid beroende på urverkets skick och tillgången på reservdelar. Efter slutförd åtgärd testar vi alltid uret innan vi returnerar det till dig. Detta för att garantera att uret går som det ska, och för att du ska slippa onödiga bekymmer.

    Var finns er verkstad?

    Vår verkstad finns i nord-västra Skåne. Av säkerhetsskäl har UrBrev ingen fysisk besöksadress.

    Får man någon garanti?

    Vi lämnar alltid 12 månaders garanti på utfört arbete och utbytta delar.